۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
جهش تولید با مشارکت مردم
جوابیه/ وزیر نفت مدیر رد صلاحیت شده را منصوب کرد
جوابیه شرکت ملی گاز ایران به خبرگزاری خبرآنلاین
در پی درج خبری با عنوان «وزیر نفت مدیر رد صلاحیت شده را منصوب کرد/ از نیروهای نخبه و متخصص شرکت ملی گاز استفاده نشد/ سرما و عدم شایسته‌سالاری گریبان مردم را گرفت» در خبرگزاری خبرآنلاین، روابط‌عمومی شرکت ملی گاز ایران با ارسال جوابیه‌ای، به آن پاسخ داد؛
در پی درج خبری با عنوان «وزیر نفت مدیر رد صلاحیت شده را منصوب کرد/ از نیروهای نخبه و متخصص شرکت ملی گاز استفاده نشد/ سرما و عدم شایسته‌سالاری گریبان مردم را گرفت» در خبرگزاری خبرآنلاین، روابط‌عمومی شرکت ملی گاز ایران با ارسال جوابیه‌ای، به آن پاسخ داد؛

«احتراماً، عطف به درج خبری با عنوان "وزیر نفت مدیر رد صلاحیت شده را منصوب کرد/ از نیروهای نخبه و متخصص شرکت ملی گاز استفاده نشد/ سرما و عدم شایسته‌سالاری گریبان مردم را گرفت" در تاریخ 1401/10/28 در آن رسانه محترم با هدف زیر سوال بردن سوابق معاون محترم وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و دستاوردهای شرکت در جریان مدیریت ناترازی گاز، افزایش مصراف و بحران قطع گاز وارداتی از ترکمنستان، ‌توضیحات این شرکت جهت انتشار در آن رسانه، طبق قانون مطبوعات، ارسال می شود.

در ابتدا، از رسانه‌ای مانند خبرگزاری خبرآنلاین انتظار می‌رود اخلاق حرفه‌ای را در فعالیت‌های رسانه‌ای خود در اولویت قرار دهد. طبیعتا نقش رسانه در مدیریت افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست و صحت‌سنجی یک خبر (محتوا) پیش از انتشار در آن رسانه، از بدیهی‌ترین معیارها برای اعتباربخشی به آن رسانه نزد افکار عمومی و جامعه حرفه‌ای خبر است.

با این توضیحات، انتظار از خبرگزاری خبرآنلاین این بود که پیش از انتشار مطالبی از این دست، آن هم در شرایط فعلی که رسانه‌های معاند مترصد انتشار شایعاتی با هدف تحریک و تشویش اذهان عمومی علیه اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در کشور و ناامید کردن مردم نسبت به آینده هستند، زحمت صحت‌سنجی محتوای منتشر شده را متقبل می‌شد. نگاهی به سوابق فنی، عملیاتی، اجرایی، مدیریتی و علمی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران که از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت نیز می باشد در پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی گاز ایران قابل رویت بوده، که صلاحیت تخصص و تجربی ایشان را برای مدیریت شرکت ملی گاز ایران تائید می‌کند. در همین راستا و به جهت استحضار مخاطبان آن رسانه بخشی از سوابق مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به شرح زیر ارائه می‌شود؛

-   سوابق عملیاتی

    کارشناس ارشد گاز و گاز مایع
    مسئول پیگیری پروژه دیسپچینگ ملی شرکت ملی نفت ایران
    طرح ایده و مسئول پیگیری ضابطه‌مند کردن نحوه تحویل پروژه‌های نفتی و گازی
    سرپرست کارخانه پلی اتیلن سنگین شرکت پتروشیمی اراک
    رئیس واحد اکستروژن کارخانه پلی اتیلن سنگین شرکت پتروشیمی اراک
    سرپرست نوبتکاری کارخانه پلی اتیلن سنگین شرکت پتروشیمی اراک
    مسئول برنامه‌ریزی و نظارت بر تعمیرات اساسی کارخانه پلی اتیلن سنگین
    مسئول مطالعه، عضو و نماینده شرکت‌های مختلف در حوزه پروژه‌های، فنی، پژوهشی و استراتژیک صنعت نفت و گاز

-   سوابق اجرایی و  مدیریتی در صنعت نفت و گاز

    معاون مدیر در نظارت بر تولید گاز کشور به مدت 7 سال (از اواخر سال 82 تا 88)
    مدیر کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت
    رئیس اداره کنترل کیفی نفت و گاز
    مجری طرح میترینگ ملی صنعت نفت
    معاون اداره‌کل امور فناوری وزارت نفت
    مسئول اداره حمایت مالی و صندوق های خطرپذیر در اداره‌ کل تجاری سازی فناوری و ساخت داخل وزارت نفت
    رئیس اداره مدیریت دانش اداره کل امور فناوری وزارت نفت
    عضو کمیته (سه نفره) خودکفایی بنزین با حکم وزیر نفت
    فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نفت با حکم رئیس سازمان بسیج مستضعفین
    عضو اصلی کارگروه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه‌های اجرایی با حکم وزیر محترم نفت
    عضو اصلی کمیته پدافند غیرعامل وزارت نفت با حکم وزیر محترم نفت
    مسئول راه اندازی دفتر شرکت ملی نفت ایران در آمریکای جنوبی
    عضو کمیته تخصصی تولید شرکت ملی نفت ایران
    دبیر کمیته مشترک نفتی و گازی با عراق

-   سوابق علمی  در صنعت نفت و گاز

    کارشناسی مهندسی شیمی (بورسیه دانشگاه صنعت نفت)
    کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و دکتری مهندسی صنایع

-   مقالات و پایان نامه‌های مرتبط در صنعت نفت و گاز

    توسعه مفهوم کیفیت در پروژه‌های خطوط انتقال گاز (عنوان رساله دکتری)
    نگارش مقاله «تحلیل ویژگی های کلیدی کیفیت در خطوط انتقال گاز» با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری
    بررسی علل توقف تولید در واحدهای پلیمری شرکت پتروشیمی اراک (پایان نامه کارشناسی ارشد)
    بررسی ضریب انتقال حرارت در سیستم‌های چند فازی
    پروژه تعویض Master Batch با Carbon Black جهت سیاه کردن گرید لوله
    مسئول پروژه تهیه کاتالیست با ویژگی‌های برتر (THT) جهت افزایش میزان و کیفیت گرید (کسب مقام اول در جشنواره نوآوری صنعت نفت)

حال با عنایت به این فهرست مطول از سوابق علمی، اجرایی و عملیاتی دکتر مجید چگنی در صنعت نفت و گاز،  این سوال و ابهام در ذهن شکل می‌گیرد که یک رسانه رسمی کشور با چه اهدافی در این مقطع حساس، حاضر به خطر انداختن اعتبار و وجاهت خود در حمایت از یک جریان سیاسی که 8 سال امورات مختلف کشور در اختیار آن‌ها بود و دست بر قضا عامل اصلی به وجود آمدن پدیده ناترازی گاز در کشور، عقب ماندن تولید گاز از برنامه‌های تدوین شده، تحمیل مصائب و مشکلات عدیده ناشی از جبران مدیریت عقب ماندگی‌ها به کارکنان صنعت نفت و گاز کشور و به سختی افتادن عموم هموطنان است، به عریان ترین شکل ممکن دست به تخریب اقدامات یک مدیر جهادی و نادیده گرفتن تجربیات و خدمات وی زده است.

چرا ناترازی گاز؟

همانگونه همگان مستحضرند مطابق با اسناد بالادستی و برنامه‌های ابلاغی، تولید گاز در کشور با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری لازم می‌بایست به میزان یک میلیارد و 200 هزار مترمکعب در روز می‌رسید که متاسفانه این مهم در دولت قبل محقق نشد و میزان تولید از برنامه مصوب عقب مانده و صنعت گاز با ناترازی روزانه بیش از 250 میلیون مترمکعب تحویل دولت سیزدهم شد.

به بیان دیگر، ریشه موضوع ناترازی گاز در کشور که در سال‌های اخیر شدت گرفته، ناشی از عدم اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، عدم سرمایه‌گذاری لازم در پروژه‌های مربوط به افزایش و ازدیاد تولید گاز، بی‌توجهی و به حاشیه راندن پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز، وجود پروژه‌های ناتمام متعدد و عدم توجه لازم به مشکل افت فشار در میادین گازی مختلف توسط دولت قبل است.

با وجود اهتمام جدی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور به مسئله برطرف کردن ناترازی گاز، نکته تاسف‌بار این  است که چالش‌ ناترازی در زمستان به طور نسبی در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت و دلیل این معضل نیز علاوه بر عدم توجه دولت‌های قبل به مسئله سرمایه‌گذاری در صنعت گاز، زمان‌بر بودن پروژه‌های نفت و گاز  از آغاز توسعه میادین تا بهره برداری از آ‌‌ن‌ها است و انباشت بی‌عملی یا کندی در اجرای این طرح‌ها در دولت‌های قبل دامنه ناترازی گاز را بیشتر کرده است.

عبور از شرایط خاص با پیش‌بینی چالش‌ها

همانطور که مطلع هستید سامانه هوای سردی که از اواخر دی ماه وارد کشور شد، به دلیل شدت برودت کم‌سابقه، ماندگار بودن و گستردگی از شرق تا غرب کشور، نسبت به دوره‌های قبل حتی طی 10 سال گذشته بی سابقه بوده است. به نحوی که مناطقی از استان خراسان رضوی دمای منفی 28 درجه را تجربه کردند و در شهر سراب استان آذربایجان غربی دمای منفی 28 درجه گزارش شد.

همچنین براساس گزارش‌های رسمی، بیش از 20 استان کشور در زمستان امسال دمای منفی 15 درجه را ثبت کرده‌اند.  نکته قابل تامل اینکه با توجه به اینکه عمده منابع تولید گاز در جنوب ایران و عمده مصرف در نیمه شمالی کشور است، به دلایل علمی و فنی، هر یک از این عوامل به تنهایی می تواند یک چالش‌ جدی برای حفظ جریان پایدار گاز باشد.

علاوه بر آن، در حال حاضر ماندگاری سرمای شدید هوا در سراسر کشور، مصرف بیش از حد متعارف گازطبیعی و همچنین قطع گاز وارداتی ترکمنستان سبب اختلال و ایجاد شوک در شبکه گاز کشور شده است؛ اما برخلاف شرایطی که در زمستان سال ‌1395 در اثر قطع واردات گاز از ترکمنستان در کشور حاکم شد و با وجود مساعد بودن شرایط جوی نسبت به امسال، در استان‌های شمالی نظیر مازندران، قطع گاز گسترده رخ داد؛ در زمستان امسال به مدد تمهیدات از پیش اندیشیده شده در وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، عمده مشکلات گزارش‌شده معطوف به افت فشار در شبکه داخلی و قطعی موردی ناشی از آن در چند شهر خراسان رضوی است.

طی هفته‌های اخیر، با وجود ورود سامانه سرمایی شدید که منجر به کاهش دمای 20 استان به منفی 15 درجه و افزایش 150 میلیون مترمکعبی گاز روزانه در کشور و افت فشار گاز در استان‌های خراسان و همچنین استان‌های غربی و شمال غربی نیز بود و همچنین، قطع ناگهانی گاز توسط ترکمنستان به دلایل فنی، با تدابیر مدیران و مهارت، دانش و تخصص کارشناسان و متخصصان صنعت گاز با آمادگی کامل و حضور میدانی مدیران ارشد و اکیپ‌های عملیاتی و امدادی و تغییر آرایش پیچیده شبکه، صنعت گاز موفق به مهار و مدیریت تکانه‌های شدید ناشی از قطع گاز و افزایش چشمگیر مصرف شد.

اضافه می‌گردد، در حال حاضر بیش از 27 میلیون مشترک در شهرها و روستاهای کشور از نعمت گاز بهره مند هستند و با تدابیر به هنگام و موثر، تنها گاز 17 هزار مشترک در بخشی از شهر تربت جام قطع که با حضور امدادگران و کارشناسان در کنار مردم شریف به سرعت به مشکلات مردم رسیدگی شد.

همچنین نظر به پروتکل‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل صنعت نفت و گاز، تمهیدات و پیش‌بینی‌ها برای مواجهه با شرایط ویژه و رفع مشکلات، اندیشیده شده بود و برای هریک از استان‌ها با برنامه‌ریزی دقیق استان‌های معینی در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز برای پشتیبانی و حمایت از نواحی دچار مشکل، اعزام می‌شوند.

تقدیر رئیس جمهور محترم و معاون اول محترم رئیس جمهور از تلاش‌های صورت گرفته

با توجه به شرایط شرح داده شده، مسئولان بلندپایه دولت از جمله شخص رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، بر خلاف سیاق دولتمردان سال‌های قبل، به جای نشستن در دفتر و مانیتورنگ از راه دور، با حضور در شرکت ملی گاز ایران بر روند وضعیت گازرسانی در کشور نظارت کردند.

همچنین وزیر محترم نفت نیز به همراه تعدادی از مدیران شرکت ملی گاز ایران با حضور در مناطق بحرانی نظیر تربت جام از نزدیک مشکلات را بررسی و دستورات لازم را به منظور رفع چالش گازی ناشی از افت فشار در این شهرستان صادر کردند.

مطمئنا اتخاذ روحیه ایستادگی در میدان از سوی مسئولان دولت سیزدهم در برابر رویه دولت قبل که نشستن در تهران را دنبال می‌کرد، تاثیر ملموسی در رفع مشکلات مردم داشته است. ضمن این‌که مقام معظم رهبری نیز در دیدار با اعضای محترم هیئت دولت در شهریورماه 1400، مردمی بودن و «رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم» را ویژگی مثبت دولت سیزدهم عنوان کردند.

علاوه بر این، آیت‌اله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و محمد مخبر، معاون محترم ایشان در بازدیدهای جداگانه‌ای که از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز داشتند، تلاش شبانه روزی مدیران، مهندسان و دست‌اندرکاران صنعت نفت و گاز را در جلوگیری از وقوع بحران گسترده انرژی در کشور، موثر و قابل تقدیر عنوان کردند.

با تناقض‌ها چه کنیم؟

در سوگیری و سیاسی کاری خبرگزاری خبرآنلاین همین بس که تحصیلات در مقطع دکترا در رشته مهندسی صنایع را برای دکتر چگنی غیر مرتبط دانسته و چند سطر پائین‌تر، کارشناسی ارشد همین رشته را برای مدیرعامل محترم سابق شرکت ملی گاز ایران مرتبط فرض کرده‌اند. همچنین جهت آگاهی نگارنده متذکر می‌شود که صنعت با قدمت و ریشه‌دار نفت و گاز در حوزه منابع انسانی دارای نظام جامع و استانداردهای مدون در رابطه با احراز شرایط شغل و رشته‌های تحصیلی مرتبط، مورد نیاز و مصوب است.

از این رو با توجه به توضیحات ارائه شده در رابطه با نظام‌نامه استخدامی وزارت نفت و سوابق علمی، عملیاتی و مدیریت مرتبط در پیشینه فعالیت‌های دکتر چگنی، ادعای خلاف واقع در مطلب منتشر شده در خبرگزاری خبرآنلاین در رابطه با مسئله رد صلاحیت ایشان قویاً از سوی شرکت ملی گاز ایران تکذیب می‌شود.

در پایان، از آن رسانه محترم تقاضا می‌شود به رغم تمام تمهیدات اندیشیده‌شده و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، با توجه به این‌که هیچ چیز به اندازه همکاری مسئولانه هم‌وطنان عزیز در زمینه مدیریت مصرف، نمی‌تواند ضامن حفظ جریان پایدار گاز در کشور باشد، تلاش کرده تا با روشی مناسب در حوزه مدیریت مصرف بهینه انرژی از جمله؛ آب، برق و گاز در کشور الگو سازی کند. ضمناً این شرکت حق پیگرد قانونی علیه نشر اکاذیب از طریق مراجع ذیصلاح را برای خود محفوظ می‌داند.»
تاریخ:
1401/11/05
تعداد بازدید:
389
منبع:
جهش تولید با مشارکت مردم
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به شركت گاز خراسان شمالي ميباشد.
Powered by DorsaPortal