سامانه دادور چيست؟
سامانهي دادور در كنار سامانهي سام در قالب يك سامانهي يكپارچه به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه خواهد داد تا بتواند مسئوليتهاي قانوني خود در زمينهي نظارت عاليه بر فرايندهاي صدور مجوز در دستگاههاي اجرايي كشور را انجام دهد، اطلاعات لازم را در مورد مجوزهاي صادره و فرايند صدور آنها در اختيار مردم قرار دهد و ضمن اطلاعرساني در مورد روند پيشرفت دريافت مجوزهاي درخواستي به متقاضيان صدور مجوز، شكايتهاي مردمي را در زمينهي مشكلات و مسائل موجود در فرايند صدور مجوز دريافت كند. بدين ترتيب وزارت امور اقتصادي و دارايي خواهد توانست با كمك به روانسازي و بهبود كيفي و كمي فرايندهاي صدور مجوز در كشور ضمن انجام تكاليف قانوني خود به بهبود وضعيت محيط كسبوكار در كشور و از آن جا رشد و توسعهي اقتصادي كشور كمك شاياني نمايد. سامانهي نظارت و شكايات صدور مجوزهاي كسبوكار (دادور) از يك سو امكان شكايت و پيگيري فرايندهاي صدور مجوز را به عموم مردم و كسبوكارهاي متقاضي دريافت مجوزهاي كسبوكار از طريق سامانهي تحت وب و نرمافزار ويژهي گوشيهاي هوشمند ارائه ميكند و از سوي ديگر، از طريق داشبورد آن براي مديران ارشد و نهادهاي نظارتي در حوزهي حاكميت امكان دريافت شكايات و بازخوردهاي مردمي در مورد وضعيت فرايند صدور مجوزهاي كسبوكار بهمنظور رسيدگي و پاسخگويي به مشكلات مردم در اين زمينه را فراهم ميآورد. شايان ذكر است سامانه دادور قابل ارايه از طريق شبكه اينترنت با داشبوردهايي براي«مركز ملي رقابت»، «استانداران» و «بالاترين مقام دستگاه هاي اجرايي مرتبط با صدور مجوز» راه اندازي شده است.
سام چيست؟
سامانهي سام بهعنوان بخشي از پنجرهي واحد كسبوكار كشور در حوزهي صدور مجوزهاي كسبوكار، يك سيستم اطلاعاتي تحت وب و قابل دسترسي در هر زمان و هر مكان است كه فناوري اطلاعات و ارتباطات را به عنوان عامل "توانمندساز" بهكار ميگيرد تا دبيرخانهي هيأت مقرراتزدايي و تسهيل صدور مجوزهاي كسبوكار از طريق اين سامانه بتواند به ايفاي وظايف قانوني خود در زمينهي نظارت بر زمانبندي و وضعيت فرايند صدور مجوزهاي كسبوكار توسط دستگاههاي اجرايي بپردازد و ضمن اطلاعرساني به متقاضيان دريافت مجوزها، در صورت بروز مشكل در فرايند صدور مجوز، در مدت زمان تعيين شده توسط قانون اقدامات لازم را براي رفع مشكلات موجود بر سر راه صدور مجوزهاي كسبوكار انجام دهد. فعاليتها، عمليات و مشخصات كاركردي سامانه سام نشاندهنده نحوه اجرا عمليات توسط سامانه و تعامل با كاربران ميباشد.
سامانه نما چيست؟
از جمله ساير اقدامات ستاد هماهنگي توسعه پنجرههاي واحد، انتشار نسخه اول از نقشه ملي استعلامات مجوزهاي كشور به عنوان اولين بانك اطلاعاتي مدون در اين زمينه به دو صورت الكترونيكي و كاغذي بوده است. بررسيها نشان ميدهد استعلامات مرتبط با صدور مجوزها، از موانع جدي سرعت بخشيدن به فرآيند صدور مجوزها و كاهش هزينههاي صدور يك مجوز ميباشد. بر اساس اطلاعات بدست آمده از بانك اطلاعاتي مذكور، دستگاههايي كه نقش عمدهاي در ارسال و پاسخ به استعلامات مرتبط با مجوزها دارند مشخص شده است. اين بانك اطلاعاتي نقشه راه كاملي براي اولويتبندي توسعه دولت الكترونيك در راستاي كمك به بهبود محيط كسب و كار و كاهش بروكراسي اداري است. لازم به ذكر است كه اين نقشه هر 6 ماه بروزرساني ميشود كه در بروزرساني آن ميزان پيشرفت و اهتمام دستگاههاي اجرايي در كاهش زمان و مدارك غيرضروري و الكترونيكي نمودن خدمات پايش ميشود.
مركز فوريتهاي محيط كسب و كار كشور
كاهش زمان و تسهيل در انجام فعاليتهاي مرتبط با اخذ مجوز مورد نياز فعالان اقتصادي از دستگاههاي اجرايي متولي، يكي از مهمترين موضوعاتي است كه ضمن افزايش رونق در محيطهاي كسب وكار، موجب ايجاد اشتغال و افزايش ارزش افزوده مورد نظر خواهد شد. فعالان اقتصادي چنانچه قادر باشند مراحل و گامهاي اخذ مجوز را در محيطي شفاف، عادلانه و پاسخگو و در كوتاه ترين زمان ممكن طي نمايند، ضمن اعتماد به حاكميت، منابع در اختيار را در معادلهاي برد ـ برد هزينه نموده و محاسن حاصل از آن را بين خود و جامعه به اشتراك خواهند گذاشت. با قبول الزام، اهميت و ضرورت تسهيل در صدور مجوزهاي كسب و كار و ارايه خدمات مناسب به بخش خصوصي، در نظر است مركز فوريت هاي محيط كسب و كار، ارايه مشاورههاي تخصصي، آموزشهاي كاربردي و پاسخهاي صريح، به موقع و راهگشا از طريق سامانهاي يكپارچه، زمينه هاي بهبود محيط كسب و كار و تسهيل امور براي فعالان اقتصادي را فراهم خواهد آورد.
www.bemcenter.ir